söndag 23 november 2008

Varning för blixthalka


I tidningarna har man länge kunna läst stora rubriker om att NU KOMMER BLIXTHALKAN, BLIXTHALKA PÅ VÄG, HELA LANDET DRABBAS AV SNÖKAOS. Hos mig har det mestadels varit en 5-6 plusgrader och halvmulet. Så jag har läst rubrikerna, kikat ut genom fönstret, kollat termometern och sen kört iväg med mina sommardäck. I fredags varnade kvällstidningarna återigen. SMHI VARNAR FÖR BLIXTHALKA av klass 1. Klass 1 vad är det, är det bäst eller sämst? Jag kikar ut och kollar termometern, plus två och halvmulet. På kvällen när jag kom hem så var det faktiskt nollgradigt. Sommardäcken var fortfarande på. På lördag morgon låg ett snötäcke över hela Birger Jarlsgatan. Då vågar jag inte köra utan pussar lite på mannen och säger att det är SNÖKAOS OCH BLIXTHALKA. Mummel, mummel men han körde mig och bytte däck - det var det han gjorde på lördagen. Det var väl den bästa dagen för "blixthalka och snökaos" en lördag då ingen behöver nödvändigtvis ta bilen. Alla hann byta däck i lugn och ro innan arbetsveckan startar.

Inga kommentarer: