tisdag 24 juli 2012

Bröstcancer

Skrämmande rubrik.
Bara att läsa ordet får mig att rysa.
Just nu är den rubriken väldigt aktuell för en av mina goaste vänner.
Ni som ofta läser den här bloggen har träffat på Tiina, från Helsingfors. Hon är en riktigt bra väninna till mig. En sån som man inte har väldigt många utav, inte jag i alla fall.
Hon ringde mig för några veckor sedan och berättade att hon har fått bröstcancer.

Hon hade varit på en vanlig mammografi och där hade de upptäckt cancern. Kallat in henne för  kontroll och berättat som det är. Att hon måste operera sig.
Hon har en privat sjukvårdsförsäkring vilket tillåter henne att söka vård på privat klinik.
Det gjorde hon.Och fick en tid dagen efter för kontroll.

En vecka efter beskedet låg hon på operationsbordet.
Det är nu tre veckor sedan
Och idag har hon hälsat på här.
Jag vill faktiskt med det här inlägget ge alla hopp och glädje.
Man blir inte friskare av att bekymra sig.
Fast jag förstår och vet att man naturligtvis är bekymrad och tänker  mycket.
Jag frågade Tiina; tänker du på döden?
Nej, svarar hon, jag tänker på livet.

Idag mår hon bra, men om tre veckor börjar hennes kemoterapi, dvs cellgiftsbehandling. De är då hon tappar håret. Efter det skall hon strålbehandlas i fem veckor.
Men hon har fått veta att de moderna läkemedlen idag tillåter henne att i princip jobba hela tiden.
Hon behöver inte bli sjukare än så här.

Nu närmast skall hon njuta lite till, och välja peruk.

Själv ringde jag Danderyd direkt och bokade tid för mammografi.
Mammografi räddar faktiskt liv!!!!

I Barcelona finns en stiftelse som heter FERO. De samlar in pengar för forskning i fråga om bröstcancer.
TOUS har nu anslutit sig till dem och skänker delar av intäckterna av Dinah-kollektionen i rosa till FERO.

Så vårat "rosa-bandet-smycke" är det här:
Hänge i 18k guld och rosa opal 1.850:-
Armband med brunt band kostar 2.350:-

2 kommentarer:

Mammy sa...

Fy Kristina, håret reste sig på mig när jag läste rubriken.
Jag fick nämligen kallelse till mammografi idag!!!! Det kändes nästan lite kusligt! Naturligtvis går jag på alla kontroller. Fattas bara!

Härligt att hon har den positiva inställningen till livet!! :)
Önska henne lycka till med behandlingen.

Unknown sa...

Visst är det en ryslig rubrik. Men Tiina är en otroligt stark tjej som inte lägger sig ned och tycker synd om sig själv. Hon gör det hon måste göra.
Jag önskar verkligen att ALLA ser till att gå på sina mammografikontroller.
Själv "struntade" jag i den senaste. Hade något annat för mig som i stunden var "viktigare". Men nu har jag en tid i mitten av augusti. Den kommer jag att gå på.
Kram på dig.