tisdag 27 augusti 2013

Använd sakerna på nytt

Jag var förbi Kompanjonen igår. Dom har en stor lagerbutik i Hammarby Sjöstad. Alla är välkomna, företag och privatpersoner.
Dom är jätteduktiga på ÅTERANVÄNDNING.
Hänger ni med på skillnaden.
Återvinning är att ta hand om en PET-flaska, smälta ner materialet och göra något nytt utav det.
Återanvändning är bättre. För då använder man saker en gång till. Saker som håller länge men som någon inte behöver längre.
Kompanjonens butik säljer lampor, kontorsmöbler och byggmaterial. Jättemycket billigare än vanliga butiker.
Vi pratar inte loppis här utan riktigt bra grejer.

Själv är jag på jakt efter lite möbler till ett arbetsrum hemma. Jag håller på att fixa i ordning vårt arbetsrum och dit behöver jag två arbetsplatser.

Jag hittade den här stolen för 1.100:-.

 den är jättefin. Men jag vill ha en mjukare stol.
Så jag provar den här
Toppenskön. Och ni ser inte hur den ser ut...
Så här

Den är lite dyr, den kostar 3.100:- men det är en designstol och jag tycker att den är supersnygg.
Tänker mig arbetsrummet lite såhär. Vi har trägolv som skall slipas.

Skrivbord finns också på Kompanjonen men jag får se vad jag hittar på för lösning där.

Vidare till armaturavdelningen.
Det finns jättemycket, det här är bara en del av det hela.
Mestadels är det belysning för offentlig miljö. Men jag gillar det industriella/offentliga som möter ett vanligt hem.
Jag har tidigare köpt min kökslampa på Kompanjonen.
Här är mitt kök:
Nu hittade jag den här fantastiska lampan där.

Det är en designlampa som heter Secto. Finsk och gjord av björk. Kostar nästan 4.000:- i vanlig butik. På kompanjonen kostar de 1.600:-,
Nu är jag nästan sugen på att köpa två eller tre till köket.


Fast jag har ju min fina kökslampa så jag behöver ingen.
Annars finns den här lampan också på Kompanjonen.
Den heter Flos Fucsia och kostar 870:-. På stan blir den en tusenlapp dyrare.
Här är lite inspirationsbilder på den.



Fin, tycker jag.

Förstå vad fint man kan göra, för en ganska liten peng, om man återanvänder.
Det är inte bara miljösmart, det är baskemig jäkligt ekonomiskt.

Inga kommentarer: