fredag 23 januari 2015

Tips på tre nya viner

Jag var på en fantastisk vinprovning igår kväll, hos vinimportören Boucarou Wine & dine.
Dom har tre spanska nyheter. Och ni vet ju att jag är förtjust i Spanien.
De här vinerna är moderna Rioja viner.
Först drack vi deras "lättaste" vin. El Guia, kostar 99 kr på beställningssortimentet.
Det är nog nästan min favorit. Det är lätt, lite strävt men ingen sån där strävhet som är typisk Rioja. den har inte legat på ekfat alls. 25% av vinet är kolsyrejäst vilket ger vinet en friskhet. Det här vinet skall drickas kallt, 11 grader, lika kallt som ett vitt vin.
Jag tänker att det här dricker jag i sommar mycket hellre än ett rosévin.
En rolig sak med vinet är att etiketten är ett sällskapsspel.
På den här flaskan finns ett luffarschack. Kan vara bra att ta till om samtalsämnena tryter.
Annars är det ett riktigt tjejigt "pratvin".

Sen kom det in härliga tapas med Pata Negra och tryffel.
Stekta små brödbita med tryffelmajonäs och Pata Negra (lufttorkad skinka).
Fantastiskt gott.
Till det smakade vi på ett lite tyngre vin från samma vingård.
El Buscador som kostar 129 kr på Systembolagets beställningssortiment.
Den smakar mera så som vi tänker oss att Riojor smakar. Men utan för mycket vaniljtoner. Riktigt bra vin. Mycket vin för pengarna, skulle jag vilja säga. Perfekt till en kötträtt eller kyckling.
Ja och då dök det upp lite välkryddade kycklingklubbor.
På den el Buscador-flaskan finns också ett spel. Här skall man bilda ord genom att dra streck. Vågrät, lodrät eller diagonalt. Jag vet att vi får lite problem, för den är inte tänkt för svenska ord. Men hallå, efter några glas Buscador så fixar man säkert ett och annat ord på spanska...
Sen kom det in mera mat, den här gången en "mini-hamburgare" av pulled beef med HEMBAKAT wow-bröd. Det där wow:et är bara ett uttryck för att det var supergott och att jag är imponerad av att någon faktiskt bakar mini-hamburgar-bröd.
Sen provsmakade vi det tyngsta vinet, av de här tre, el Nomada. 169 kr.
På etiketten finns en labyrint. Ta pennan och försök leta dig in till mitten.
Det här är verkligen ett bra matvin. Fylligt, strävt, mycket smak.
Jag älskar den här sortens viner. Såhär års föredrar jag tunga viner, goda grytor, stearinljus och raggsockor. 
Och passande nog serverades det en fantastisk lammgryta till det här.

Sammanfattar,
köp El Nomada nu på vintern. Njut med en god köttbit eller gryta. Kura in dig och titta på snöhogarna utanför fönstret.
köp El Guia på sommaren istället för rosé. Mycket godare, mycket friskare och mycket mera smak. 
Fast ett litet undantag, de här lätta vinerna är även väldigt goda till stark mat. En chilli-gryta eller thaimat. Perfekt med ett kallt rött vin.
köp El Buscador året runt. Mycket bra vin som smakar mera än den kostar. Ett Rioja med lite twist. 

Inga kommentarer: