söndag 7 februari 2016

Köpa lägenhet i Spanien - leta på orten

Det är nödvändigt att åka till orten för att se på lägenheter.
Jag hade tänkt mig att boka in flera visningar och åka över några dagar för att titta.
Vår plan var att köpa något runt trakten av Alicante. Det är där vi tillbringar de flesta somrar sedan barnen var små.
Men det kom något emellan. Min brors 50-års dag. Den ville han fira i Torre del Mar, 3 mil från Malaga där mina föräldrar äger två lägenheter sedan lång tid tillbaka.

Väl på plats kan man "ramla" över fina objekt. För de lägenheter som är till salu har stora skyltar med mäklarens telefonnummer.
Vi ville ha något högt uppe i ett hus, centralt och stor terrass.
Under en morgonpromenad kunde jag ta följande bilder

Sen går man hem och letar efter mäklaren på nätet, tittar på bilder och ringer mäklare.

Exakt så hittade vi vår lägenhet.
Den andra bilden är den lägenhet vi äger idag.
Den ligger inte alls i Alicante. Men den är helt underbar.

Jag ringde mäklaren och han svarade inte. Pratade in ett meddelande, skickade mejl och sms. Det var nämligen en lördag vi hittade skylten...
Min man skulle åka hem samma kväll. Jag skulle stanna till tisdag.
Problemet var bara att måndagen den veckan var en röd dag. 
Slutligen efter att mejlbombat mäklaren så fick vi tag i honom och han var bortrest hela långhelgen. Jag förklarade att jag reser hem på tisdag klockan tolv och att jag behöver se lägenheten innan det.

Vi beslutade att ses utanför på tisdag klockan 10.
Det här var i mitten av oktober 2015.

Inga kommentarer: