torsdag 10 juni 2010

Telefonförsäljare

Ganska ofta ringer telefonförsäljare till mig i butiken. Dom vill sälja allt ifrån tonvis med kassarullar till gratis hemsidor.
Jag vet att det bara är deras jobb men ibland kan samtalen vara riktigt roliga.
Häromdagen ringde en ung grabb från en telefonkatalog. Bolaget han ringde ifrån hette typ telefonkatalogen.nu eller enirio eller något annat som lätt går att förväxla med en lite mera seriös aktör.
”Hej! Jag heter blabla och ringer från blabla-katalogen. Vill bara kolla så att era uppgifter stämmer inför nästa års upplaga!”
Han frågade om det stämmer att vi säljer väskor och juveler. Ja det stämmer.
Utöver den uppgiften stämde ingenting.
Han hade bolagsnamnet och bolagets postadress i sin katalog. Bolagsnamnet är inte detsamma som butiksnamnet. Mitt bolag heter inte TOUS, det är butiken som heter TOUS. Mitt bolag är inte heller registrerat i Sturegallerian utan på en helt annan adress dit jag får alla räkningar.
Så i fem år har det här blufföretaget haft mitt bolagsnamn och bolagets adress i sin katalog med sökorden: juveler och väskor.
Nu ville han ha en halv förmögenhet för att jag skulle få in rätt uppgifter i både en tryckt katalog (är det någon som söker i tryckta kataloger längre, det är 2010) och på webben samt att mina uppgifter skall komma tidigt på webben.
Jag avböjde!
Då säger han; "men ursäkta, är du dum i huvudet, hur tror du folk skall hitta till din butik då?"

Kanske på samma sätt som dom hittat till mig hittills…

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, visst blir man trött ibland ;.)