torsdag 22 juli 2010

Punktering

Jag fick punktering på min cykel häromdagen.
Very bad - då jag använder cykeln dagligen. Å värre att det var på bakdäcket, där alla växlar och cykelkedjan sitter = känner ingen som kan hjälpa mig ens mot ett glas vin på balkongen.
Traskade iväg till närmaste cykelreparatör. Han är rena lurendrejaren, så här gäller det att vara bestämd.
- Hej, jag har punktering på mitt bakdäck.
- Jahadu, det ser illa ut det här, å kedjan är inte tillräckligt spänd, den kommer att hoppa av närsom. Du borde göra en grundlig service på den här.
- Den är nästan ny, jag fick den ifjol, så jag vill inte göra en service, bara laga punkteringen.
- Du borde verkligen göra en service, nu när cykeln redan är här.
- Vad skulle det kosta då.
räknaräknaräkna...
- 980:-
- Å vad kostar det att laga punkteringen då?
- Du måste ha ett nytt däck!
- Jamen vad kostar det?
- 500:-
- Då tar jag det! När blir den klar?
- Vi skickar ett sms när cykeln är klar.
- Jamen när är den klar? Tar det en dag eller en vecka?
- Vet inte riktigt, med lite tur (här undrar jag vad turen består av) så är den klar innan helgen, annars kanske måndag eller tisdag.
- Nej det går inte, då går jag någon annanstans, säger jag och spänner blicken i honom.

Vi står där tysta en stund
och avväger varandras blickar.

- I morgon då! Säger reparatören.

Yes! Jag vann!
Idag är den klar och redan halv elva fick jag det där sms:et att jag kan hämta min cykel.

Inga kommentarer: