måndag 22 augusti 2011

Informationsdisk

Vår kassadisk är som en informationsdisk.
Det här är det första man ser när man kliver in i Sturegallerian. Förutom att jag eller någon annan ibland står bakom disken.
Det är ju som att uppmana folk att ställa frågor.

Inget illa med det, jag hittar i stan och jag kan svara på de flesta frågor. Och jag gör det gärna.
Vanligaste frågan är var finns det en toalett, därefter kommer frågan om det inte ligger ett systembolag här i krokarna.
Det gör det inte, närmaste är på Nybrogatan, Passagen mot NK eller Hötorgshallen.

Nu i turisttider så får jag extra många frågor, på utrikiska.
Engelska är lättare än ryska, kan jag upplysa er om.
Mest beroende på att jag inte kan ryska.

Igår kom ett äldre utländskt par in och frågade mig på knagglig engelska om var man kan köpa cd-skivor med musik?

????
Finns det fortfarande, laddar inte alla hem sin musik och lyssnar i en ipod.

Jo, jag vet att det finns, men jag vet också att det knappt existerar skivbutiker längre.
Jag kan ju inte gärna skicka iväg det här äldre paret till Bengans på Södermalm.
Och att berätta för dem att bästa utbudet i city finns på Akademibokhandeln går inte.

För det fattar ni ju, att någon som inte pratar svenska omöjligt kan memorera ordet AKADEMIBOKHANDELN, som dessutom ligger på en så knepig gata som MÄSTER SAMUELSGATAN.

Så jag skickade dem till NK plan 3.


Inga kommentarer: