söndag 3 mars 2013

Operation surdeg

Söndagar öppnar jag butiken först tolv. Så jag har lite tid på förmiddagen. För att pyssla hemma.
Idag satt mannen i soffan med en skål blåbärssoppa och deltog i Vasaloppet. Då passade jag på att fixa en gammal surdeg

Min man har lite hamsterfasoner för sig. Han sparar på saker. Å han störs inte ett dugg av att det han sparar på ligger synligt.
Han tycker liksom att mycket är "bra att ha" ifall...

Hemma i hallen har vi ett serveringsskåp.
Väldigt likt det här
Fast där det på bilden står vin och frukt, där ligger det sedan TVÅ ÅR tillbaka diverse verktyg, skruvar, spackel och en målarkeps. Sedan TVÅ ÅR.

Anledningen till det är att underdelen av skåpet är vårt "verktygsskåp".
Det är fullt,
och svinrörigt.
För två år sedan började vi ett renoveringsprojekt. Så allt det som krävdes under tiden projektet fortgick fick liksom ligga kvar ovanpå skåpet.
För det skulle komma till användning snart igen.
Som det heter.
Renoveringen är avslutad sedan ett och ett halft år.
Verktygen ligger kvar.

Så jag planerade det här väldigt noggrant. Jag inväntade Vasaloppet.
För då sitter mannen i soffan och jag kan härja fritt.
Jag tömde hela underskåpet.
Torkade rent från silverfisk, damm och smuts.
Sorterade,
parade ihop,
organiserade
och
SLÄNGDE!!!!

Ibland frågade jag mannen
- Är det OK om jag bara sparar 7 av varje storlek av sexkantsnycklarna från typ IKEA.?
- Nej det räcker med 3, svarar mannen
Då sparade jag två och så fick jag slänga 27.

Eller som med det här elprylarna
Kolla i kassen, det ligger förlängningssladdar till väggfasta telefoner!!!! En lös antenn till en gammal TV. Fullständigt söndertrasad gammal datorkabel på 10 meter. Och massor mera.

Så för att få slänga det här rusade jag in till vardagsrummet.
Med telefonsladden runt halsen och antennen i högsta hugg.


-Är det OK om jag slänger det här?
-Men den där TV-antennen, den kan ju vara bra att ha om det blir strömavbrott... sa mannen och slevade i sig mera blåbärssoppa.
-Visst, sa jag, vi behöver bara komplettera med ett batteriaggregat till TVn.
En klunk blåbärssoppa senare.
-OK, släng det då, vi kanske aldrig kommer att behöva det.

Kanske.

Innan täten var i Evertsberg hade jag hunnit fixa allt och sprungit ut med fem kassar sopor.
Det är mycket viktigt att städa undan direkt annars kan mannen rota i soppåsarna börja frågesätta vad jag slängt.

Operation suredeg complete.

1 kommentar:

Singelmamman sa...

Hahahaha! Lysande taktik. Och även du har gjort dig förtjänt av vätskepaus. Men ta det efter jobbet idag, så kan det bli något bubbligare och roligare än blåbärsdricka. :-)