onsdag 1 oktober 2014

Polska restaurangen Rozana i Warszawa

Återigen har jag besökt Warszawa. Den här gången åkte vi hela släkten. Nio personer i åldrarna mellan 17-75 år.
Resan var en födelsedagspresent från oss till mina föräldrar som båda fyllt 75 år.
Jag hade planerat resan i stora drag. Sett till att alla skulle få något som passar dem i smaken.

Middagarna var välplanerade och bokade i förväg. Det är viktigt att boka framför allt när man är så många.
Eftersom det tillfället var en familjehögtid så ville jag hålla den stora middagen på ett riktigt fint och passande ställe. Jag valde mellan Dom Polski och Restaurang Rozana.
Det fick bli Rozana, kul även för mig att prova något nytt.
Tio minuters taxiresa från centrum (kostar 30-40 kronor) ligger den här vackra ingången till huset.

Miljön an man inte klaga på. Otroligt vackert.
På sommaren finns det uteservering.
Nu är det höst och vi följer med vår servitör in. Går förbi pianisten som just när vi passerar passar på att spela lite "Thank you for the music" - ABBA.
Vi fick ett eget kabinett med fina gamla möbler, kristall och färska blommor.
Maten är typisk polsk finrestaurang. Det betyder oftast ganska kraftig mat. Kött, fågel, vilt. Gärna  i kombination med kål. Efterrätterna är stora och goda. En typisk polsk efterrätt är marängtårta.
Maten är generellt ganska lite kryddad. Jag valde gås och andra populära rätter var anka och hjort.

Servicen var fantastisk. En hovmästare som hade total kontroll över vårt bord. Han visste exakt vem som beställt vad. Han fyllde på vin och vatten i samma takt vi drack. Lagom tempo och inte ett fel. Till sin hjälp hade han ett anteckningsblock och två servitörer.

Restaurangen är rekommenderad i Michelinguiden, den har tre gafflar och skedar.
En minnesvärd middag som alla uppskattade väldigt mycket.
Dom Polski fick 3 nallar utav mig. Maten var snarlik, liksom miljön.
Då när vi var ett par som var ute så kändes miljön lite otrendig och mossig. Men nu när vi är tre generationer så känns en liknande miljö precis rätt.
För en familjehögtid får Rozana fem nallar - och det får nog Dom Polski också.

Inga kommentarer: