fredag 18 november 2011

Stockholmsjul igen

Ni som följt mig vet att jag gärna gnäller på hur dåliga vi är på att fixa juleljus. Jag vill ha ljus i överflöd, groteskt mycket tingel tangel. Jag vill att hela Stockholm skall se ut som Disneyland. Minns ni det här från i fjol?
Någon har lyssnat på mig för i år får jag det.

Nu på söndag den 20 november kl 16.00 invigs Stockholmsjul, Stockholms genom tidernas mest omfattande julbelysningsprojekt. 671 647 ljus ska göra Stockholms city vackrare och mer stämningsfullt och locka hit flera turister. Det är även första gången en specialdesignad julinstallation uppförs på Svampen.
När: På söndag, den 20 november, kl. 16.00–17.00.
Var: Stureplan, Svampen, i Stockholm.

Trafik- och företagarborgarrådet i Stockholms stad Ulla Hamilton (M) avtäcker installationen och inviger julen tillsammans med Per Eriksson, VD City i Samverkan.
Årets julvärd är Agneta Sjödin.
Gabriel Forss tillsammans med kör underhåller från scen.

Projektet Stockholmsjul är ett samarbete mellan Stockholms stad och City i Samverkan för ett tryggare, renare och mer stämningsfullt City. Projektet, som är samfinansierat till ett värde av 12 miljoner kronor över tre år, har också som syfte att stärka Stockholm som varumärke internationellt öka turismen under julen och handeln i City. Det är första gången som en specialdesignad julinstallation invigs på Svampen. Inspirationen för installationen kommer från bland annat Piccadilly Circus i London..

Stockholmsjul Nybroplan

Stockholmsjul Sergels Torg.

Stockholmsjul Regeringsgatan


Följande gator och platser kommer att tändas upp: Tegelbacken, Vasaplan, Norra Bantorget, Klarabergsviadukten, Kungsbron, Sveavägen, Stureplan, Nybroplan, Strömkajen, Gustav Adolfs Torg, Riksplan, Västra Kungsgatan, Klarabergsgatan, Gamla Brogatan, Lästmakargatan, Västra Mäster Samuelsgatan, Östra Kungsgatan, Östra Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan, Hamngatan, Drottninggatan, Sergelgatan, Hötorget, Sergels Torg, Norrmalms Torg Kungsträdgården, Brunkebergs Torg, Gustav Adolfs Torg, Berzeliipark och Nybroplan

4 kommentarer:

Chrissan sa...

Så häftigt!

Anonym sa...

Garanterat stämningsfullt !

Jag o Birgitta sjunger i kören, det du.

Anonym sa...

lite onödigt med mer ljus på Stureplan, Du lyser ju upp tillvaron :)
//Anonym

Singelmamman sa...

Det är väldigt vackert i stan i år! Det tycker till och med jag, som inte är så himla hemfallen åt julen.