lördag 26 november 2011

Tragisk julhistoria

Vi tar det här från början.
Stockholms Stad har tillsammans med City i Samverkan beslutat att pryda hela Stockholm med ljusinstallationer. Med LED-ljus för att vara energisnåla.
Det gör man för att Stockholm skall bli mera attraktivt som turistmål, att Stockholm skall bli vackrare och att Stockholm skall bli säkrare under de mörka timmarna (som är många så här års)
Jag älskar juleljus. Jag vill att vi skall överösas med ljus. Jag vill att Stockholm skall se ut som Disneyland i december.
Men det är jag det.
Skit i om det är kommersiellt, för jag fattar att våra skattepengar inte räcker till att bädda in Stockholm i ljus. Så vad är det för fel med sponsorer. Framför allt om dom förknippas med julen.
I söndags så var det högtidlig invigning av installationerna.
Då såg svampen på Stureplan ut så här.


På det röda står det "God jul önskar" sen kommer en logga där det står "Alvin och gänget" sen står det "Biopremiär juldagen"


Det är vad som står där. Inuti bubblan så finns ett gäng ekorrar med tomteluvor och en fantastisk julgran. Om jag förstår saken rätt så är ekorrarna Alvin och gänget. Nån barnfilm som altså har premiär. Jag fattar också att barn vet vilka det är, det hör jag på alla barn här utanför. Dom blir jätteglada och ropar, mamma, mamma, titta där är Alvin.


Men hujedamig, det är visst reklam. Så då reagerar Stockholms Stad. Det får inte finnas reklam på vårt kulturminne, Svampen. Eller i vart fall har ingen sökt tillstånd för det.


Så då tog man bort texten, i onsdags såg det ut såhär.

Bara det att Alvin är kvar och eftersom han är kändis så är det visst fortfarande reklam.


Så nu ser det ut såhär.

Inte mycket till jul, tycker jag.

Det syns inte nu men det lyser vita neonljus där vid telefonen. Fast dom lyser året runt.


Jag undrar om det hade blivit lika mycket bråk om barnfigurerna hade varit svenska. Om hela Astrid Lindgrens värld hade suttit där. Pippi, Emil, Karlsson på taket, Lillebror och Madicken.

Det får vi aldrig veta.


Men då finns det väl juleljus runt på andra ställen.

Inte mycket, kan jag säga.


Så här såg Kungsgatan ut i onsdags kväll


Finfint.

Men nu ser det ut såhär.


Vavava, sparar de stöm tro. Släcker ner på lördagar eller vad är det frågan om.
Jag har ett tips, till Stockholms stad.

De här träden, vid Telia-huset på Stureplan.

Fyll dem med ljus!
Blir superfint, jag lovar.

Här är det enda Stockholms Stad gör på Stureplan.



Granen, som traditionsenligt får 14 lampor, typ, och alla måste hänga högre än tre meter över marken är det enda juliga vi har.

Å så Telia-granen på taket med massor acv lampor.



Jag orkar snart inte bry mig längre. Mina fönster har juleljus och hela Sturegallerian flödar av jul.

Så här ser det ut i gången vid min butik.

Välkommen hit i alla fall.

Inga kommentarer: