torsdag 12 april 2012

Vårtecken

Den här vintern har jag cyklat till jobbet nästan hela vintern. Utom i januari då det var snö.
Det är ingen stor bedrift eftersom cykelturen inte tar mera än fem minuter
Jag bor i ett sekelskifteshus mitt i stan, typ jättenära jobbet. Det finns en gård i vårt hus, med grillplats, gräsmatta, ett träd och ett regnskydd för cyklar. Där brukar jag ställa min cykel så att den inte skall rosta.
Det bor ganska många barnfamiljer i huset, med ganska små barn. Typ 2-3 åringar. Just min familj består inte av småbarn så vi är i olika faser i livet.

Senaste veckan har jag varje morgon hittat lite pinnar och grässtrån i min cykelkorg. Tänker att det är något barn som slängt dit det.
Inget mera med det, jag har stoppat mig själv när jag tänkt tanken att jag skall slänga pinnarna på flaket på närmaste trehjuling. Jag är ju vuxen så jag fattar att en 3-åting inte fattar "tillbaka-kakan".
Så jag har valt att slänga pinnarna på marken lite bakom regnskyddet istället.

Men så i morse så låg där inte bara lite gräs och pinnar i min cykelkorg.
Det såg ut såhär:
Det är en fågel som bygger bo.
Måste vara ett vårtecken.
Eller så är det början på ett krig - mellan mig och fågeln.
För fåglarna på vår gård är inte av den trevliga sorten.

Inga kommentarer: