tisdag 1 maj 2012

Om uttöjda hål i öronen

Många, många av våra kunder klagar på att deras hål i öronen ser fula ut. Dom är uttöjda. Med åldern så blir det så, örsnibbarna tappar spänsten och tyngden av många års örhängesbärande tar ut sin rätt.
I ärlighetens namn så är det i de flesta fall bara man själv som tänker på det. Fast det räcker, trivs man inte så gör man inte det.
Jag brukar aldrig försöka övertala kunder att det "inte syns" att "ingen annan tänker på det". Jag vill ju att kunderna köper något som de sen kommer att använda, som de kommer att trivas i.
Man ha örhängen som täcker hålet, dvs. inte med krok. Självklart kan man försöka ha så lätta örhängen som möjligt.
Våra snurrebussar är jättebra, för dom är STORA. Ni som inte har det här problemet förstår säkert inte det fiffiga med det, men små snurrebussar kan gå rakt igenom hålet.

Jag har opererat mina hål två gånger.
Första gången var 1998. Då fick jag remiss och gjorde det på KS. Gratis. Jag skulle gifta mig snart och ville kunna bära örhängen. Något av mina barn hade ryckt i ett örhänge så snibben var nästan i två delar.
Sjuksyrran som assisterade var jätteirriterad på att skattepengar gick till att fixa mina hål. Men läkaren bara log och bad henne hålla tyst, för man har faktiskt rätt att vara fin när man skall gifta sig. Sa han.

Tio år senare var det dags igen, samma öra. Den gången fick jag betala själv. Kostade då 3.000:-.

Idag kostar det 6.000:- för ett öra.
Det är ett enkelt ingrepp. Lokalbedövning. Dom snittar upp örat så att det blir sårigt på båda sidor, sen sys det igen.
Man måste vänta 6 månader efter operation innan man kan ta nya hål.
Ett nytt hål kostar runt 200:-.
Under det där halvåret så hade jag ett stort, udda, annorlunda örhänge i det friska örat, för jag gillar ju örhängen.

Ibland kan det faktiskt vara värt det.

1 kommentar:

Tummelisa sa...

Jag känner igen problemet. Brukar därför ha örhängen som täcker hålet, eller väldigt lätta.
Visste inte att det gick att operera.
Trevlig första maj!