måndag 29 april 2013

Det här med teknik

Det här händer väldigt ofta.

Någon, ofta lite äldre person, kommer in och frågar mig om jag vet var Stureplan 6 ligger.
Då ler jag och säger att det är porten bredvid.
För att förtydliga så pekar jag även åt vilket håll, bredvid, det ligger.
Då svarar den äldre:
-Ja, men hur kommer man in dit. Jag skall till Spanska turistbyrån.
-Jo men den ligger där, på Stureplan 6, bredvid. Säger jag glatt och pekar igen.

-Ja men hur kommer man IN. Det finns ingen KNAPP! säger den äldre, märkbart irriterat.

Och det är alltid såhär.

För bredvid dörren finns den här panelen.

Knappen längst ned är en dörröppnare med ett rullstolsmärke på. Men de äldre blir bara förvirrade av allt annat.

Så jag svarar fortfarande med ett leende.
-Knapp? Har du provat att bara öppna dörren, på vanligt sätt, som man gör med dörrar. Trycka på den?

För den där dörren står öppen, på dagtid. På nätterna måste man ha kod.Det vet ju jag. Rullstolsknappen finns där ifall man behöver automatisk dörröppning.

-Nä, svarar den äldre. Det har jag faktiskt inte.
-Men gör det så skall du se att det går bättre.

Jag säger inte att folk är dumma, men borde man inte prova att öppna dörren först?

Inga kommentarer: