torsdag 4 april 2013

Jag har varit hos doktorn idag

Idag har jag varit hos en "husläkare".
Jag brukar ha en husläkare som heter Martin. En mycket, mycket bra läkare som tar sig tid och som jag trivs med.
Inte för att jag ofta går dit, det var några år sedan sist. Då hade jag ont i axeln.
Nu är det så att Martin har slutat så jag började mitt besök med att fråga vem jag skulle till istället för Martin. Richard Seiberlich, heter min nya doktor.

Ganska snart var det min tur, eller otur kanske.
För den här doktorn var det första och sista gången jag besökte.

Jag gick dit för att jag ville kolla upp två leverfläckar och få remiss till en hudläkare som kan ta bort dem. Jag har tagit bort flera tidigare, som det inte varit någon fara med. Men så här med åldern så dyker det upp nya och jag gillar att ta bort dem.
Så slipper jag oroa mig.

Först tittade doktorn på den ena.
- det ser lite "läkarspråkläkarspråk obegripliga ord" ut, jag skall skicka dig på en hud-"läkarspråkläkarspråkobegriplig"-undersökning.

Sen tittade han på den andra
- det här är ingen "läkarspråkläkarspråk obegripligt" så den behöver vi inte "läkarspråkläkarspråk.(på latin)" göra något åt.
-Men, säger jag, om jag nu i alla fall skall ta bort den första så kan väl hudläkaren även ta bort den andra.
Då säger den här läkaren:
-Du lyssnar inte på vad jag säger, jag sa inte att den första skulle tas bort, jag sa bara att den skulle "läkarspråkläkarspråk-obegripligt"-undersökas.
-Du, sa jag, jag lyssnar visst på vad du säger, jag bara förstår inte vad du säger.

Men att det kostar 200:- att inte fatta ett dyft.
Det förstår jag.

Hoppas att den där "läkarspråkläkarspråk-obegripliga"-mottagningen har en läkare som pratar normalt.
Då tar jag det med hen.

Å nästa gång jag går till en husläkare så byter jag till någon annan.

4 kommentarer:

Ting sa...

Boka en tid hos en hudläkare direkt istället.
De flesta tar emot patienter utan remiss idag (exempelvis Hötorgets läkarhus).
Det blir samma pris i slutändan och du slipper träffa flera läkare.
Så gör jag när jag vill ta bort flärpar och leverfläckar och det har aldrig varit några problem!
Lycka till!

Unknown sa...

Tack, Ting.
Jag borde ha gjort det.

Tummelisa sa...

Du skulle krävt pengarna tillbaka. Man ska förstå vad en läkare säger. Det är också ett "serviceyrke". Arbetar själv på sjukhus.
Kram
/Eva

Unknown sa...

Hej Eva, visst måste de kunna prata med patienterna. Den här läkaren var så obegriplig att det jag skrivit i inlägget egentligen bara var en liten del av de han sa. Jag är fortfarande förbannad. Man blir ju inte direkt lugnare av det han sa, allt lät jättefarligt.