fredag 6 december 2013

Dagens konferensanläggning Krägga Herrgård

Krägga Herrgård 40 minuter utanför Stockholm. Kräggas historia sträcker sig ända tillbaka till 1300-talet då Birger Ulfson, son till Heliga Birgitta och hennes man Ulf Gudmarson ägde herrgården.
Lite förvånande, att Heliga Birgitta har en son. Det var säkert den historielektionen jag missade.

Ni ser, det är verkligen vackert.
Herrgården består av flera byggnader. Jag återkommer till dem

Det som gjorde störst intryck på mig var de underbara fina sovrummen, inspirerade av olika svenska celebriteter.

Bakom varje dörr finns något spännande.
Ingrid Bergmans rum

Bildkollage på väggen

Den här bilden är från Ingmar Bergmans rum. Badkar mitt på golvet i rummet.
Det ser ju kul ut.
Just jag är lite motståndare till det. Jag vet att det är modernt. Många lyxhotell har så. Men jag är inte så bekväm att jag skulle stå och tvätta mig ihop med den jag delar rum med. Knappt egentligen med min man, men absolut inte med en kollega.
Greta Garbos rum. Garbo var ofta gäst på hotellet. Egentligen var hon oftare gäst på Häringe Slott, som också ingår i c/o Hotels precis som Krägga.
Garbo har också badkar i rummet. Lite lyxigare och med mera mystik.

Här har jag slagit ner mig i Garbos soffa.

En annan byggnad är "Stallet". Det är ett gammalt stall som byggts om till konferenslokal eller festlokal.
Såhär ser det ut. Här kan upp till 300 sittande gäster ha middag. Men det går att dela av lokalen så den inte känns så stor om man är färre.

Har du svårt att tänka dig hur det skulle se ut i Stallet om det vore uppdukat.
Titta här: 
Perfekt för bröllop!

Själva Herrgårdsbyggnaden är mysig och hemtrevlig
Den stora öppna spisen är hjärtat.
Liksm på alla c/o Hotels anläggningar så är dekorationen underbar och detaljrik.
Nu närmar vi oss jul och då ligger det paket i fönstret.
Som påminner mig om att jag inte börjat köpa julklappar än. På ett himla bra sätt påminner det mig.

Slutligen gick vi ner till sjövillan.
Ett fint hus med ett stort mysigt kök.
I köket kan man ha matlagningsevent.
Jag gillar det.
Jag gillar nog alla c/o Hotels.

Inga kommentarer: