tisdag 24 december 2013

Jultradition

Varje år, den 23:e december, äter jag middag på Tennstopet.
Pyttipanna med öl och en fyra snaps. Dåskall man veta att sprit inte är min grej. Men justidag är en snaps ett måste.

Den här middagen äterjag med en väninna, Marja.
Vi äter, pratar, dricker, pratar.
Vi pratar om det året som varit och det året som kommer.

Varje gång skriver vi var sin lapp.
På enasidan skriver vi vad vi tror händer med oss själva det närmaste året.
På andra sidan skriver vi vad vi tror händer med den andra nästa år.
Sen viker vi ihop lapparna och lägger demi min plånbok.

Efter middagen tar jag fram lapparna.
Marja får den hon skrev för ett år sedan.

Och jag får den jag skrev den 23:e december 2012.
Sen läser vi.
En del stämmer.
En del stämmer inte.

Men vet ni, för ett år sedan trodde jag att jag fortfarande jobbade med TOUS men att jag skulle ha ytterligare en bisyssla.
Marja hade för ett årsedan skrivit att hon trodde att jag stängt butiken.
Hon visste det innan jag.

Sen tar vi etttill glas vin innan det är dax att gå hem.
Hem och fira jul.
Nu är det jul.

PS. Fredrik Lindström och Henrik Schyffert satt vid bordet bredvid vårt. En av dem var väldigt snygg och den andra verkar ha en ny flamma.

Inga kommentarer: