söndag 8 december 2013

Vinprovning och personalfest

För några veckor sedan besökte jag Högberga Gård. Där fick vi en flaska av deras egenproducerade vin 8.90 samt en bit av deras egen ost som ystas på råmjölk från Ekerö.
I fredags hade hela TT personalfest. Vi i min grupp fördrinkade med att dela på den häe flaskan och äta osten.
Vinet smakar bättre än väntat. Nu är naturligtvis inte förväntningarna på topp. Vi pratar om ett vin som tillverkas i Sverige i en ganska liten kvantitet. Jag hade inbillat mig ganska surt och smaklöst. Men, jag tror att lagringen i svenska ekfat gör sitt, för vinet smakar riktigt bra. Finns på Systemets beställningssortiment nr.71457 kostar 198:-.
Osten då. Högberga Blå.
Himmelsk!!!!
På riktigt.
Fem stjärnor, fem getingar och fem ostar får den av oss.
Den smakar mycket men är mild och god. Inte för mycket stark smak. Så fantastisk god ost.
Den går bara att köpa på Millesgården och på Högberga Gård.
Vi avnjöt den med päron och pepparkakor.

Och spel. Frågesport är tydligen grejen på jobbet.
Alla spelar quiz - alltid.

Strax efter sex gick vi ut till vår beställda taxi.
Det här var i fredags.
Dagen då vi varnades för STORMEN SVEN och den otroliga snökaoset som skulle komma.

Ute såg det ut sähär.
Lite, lite snö.
kanske nollgradigt.
Några passade på att cykla till festlokalen. Det gick säkert bra.

Men vi passade på att roa oss, trots stormen. Här är Josef.

Me myselfe and I
Middagen uppdukad. Alla är glada.
Det hålls tal av VD. Det kommer in mat. Och vin.

Sen är det quiz. Då jobbar vi i lag med mentometerknappar. Trycker för rätt svar. Göran här, mittemot mig håller i knappdosan.
Frågorna var i den här klassen:
Jag har sagt va, att jag jobbar på en nyhetsbyrå. Jag jobbar inom TT Nyhetsbyrån.
Jag kan också säga, att jag nog inte kunde svaret på en enda fråga...
Vi skyller på hårfärgen.

Den här tjejen däremot. Hon firas.

Hon heter Sara Haldert och vann TT:s Språkpris!
Det är stort.Grattis Sara!

Där tog filmen slut i kameran. Men festen fortsatte städat med lite styrdans och läskedryck.
Och likt Askungen var jag hemma före midnatt!

Inga kommentarer: