söndag 22 juni 2014

Åländska pannkakor

Jag har varit på Åland i helgen. Vi bodde på Gästgården Christiansund, ett mysigt pensionat på Eckerö. Mer om helgen lite senare.
Först måste jag berätta om de åländska pannkakorna som vi fick till frukost.
De är gjorda på mannagrynsgröt och har en smak av kardemumma.
Så goda att jag tjatade till mig receptet.
Och det delar jag med mig utav:

Du behöver:
1 l mjölk
1,5 dl mannagryn
0,75 dl vetemjöl
3 ägg
0,5-1 dl socker
0,5 tsk salt
2 tsk kardemumma
50 gr smör

Koka mannagrynsgröt på mjölken, mannagrynen, salt och kardemumma.
Äggen vispas med sockret och rörs ner i gröten. Tillsätt vetemjöl.
Smöra en långpanna och häll i smeten. Hyvla över smör.
In i en 200 gradig ugn i 45 minuter.
Sen måste pannkakan få svalna lite innan den skärs upp i lagom stora portionsbitar.
Serveras med sylt och lite grädde.
På caféer serverades den med plommonsylt och grädde.
Men på pensionatet så fick vi välja mellan olika hemlagade sylter.

2 kommentarer:

Mammy sa...

Tack för receptet!!

Har ätit de där pannkakorna någon gång i mitt liv. Men minns inte riktigt var och när.....:D

Ska göra dom nu när jag kan!

Shamrock sa...

Spännande