söndag 16 januari 2011

Recept på Dumlefluff

Vi bjöd några goda vänner på middag igår kväll. Å det var verkligen trevligt, såpass att jag har lite ont i hårrötterna idag.
Mannen ordnade en fantastisk huvudrätt och själv stod jag för efterrätten.
Bland mina bloggvänner har ett recept på Dumlefluff spridit sig som en löpeld, så jag tänkte att det får bli fluff.
Oh my god, vad gott! Tyckte alla!
För er som inte vet hur man gör så bjuder jag på receptet.

DUMLEFLUFF 4 port.

3dl vispgrädde
1 påse dumlekola
1 rejäl grabbnäve blandade nötter
2msk smör
3msk socker
frysta hallon

Värm upp grädden i en kastrull på högsta värmen.
Medan grädden värms så ta bort pappret på alla dumlekolorna och skär kolorna i mindre bitar.
Kolla på kastrullen... när det börjar ånga ur den, så där så man vet att snart kokar grädden, då tar man bort kastrullen från plattan (å ställer aldrig tillbaka den där mera, det skall liksom inte koka) och häller i alla dumlekola smulorna/bitarna.
Rör om tills kolan löst upp sig helt. Typ en minut eller så.
Nu häller man kolagrädden i en bunke (som det skall gå att vispa med elvisp i) och låter det stå tills det svalnat. Jag gjorde i ordning allt dagen innan och lät bunken stå i kylskåp ett dygn.

Kandera de blandade nötterna genom att värma en stekpanna på hög värme, smält smöret och sockret i pannan och när sockret smält så hivar man i alla nötterna.
Just det, jag brukar grovhacka nötterna lite.
Stek samman nötterna, smöret och sockret tills det doftar gott och ser mumsigt ut.
Häll röran på ett smörpapper och låt svalna. Innan servering så hackar man det till lagom stora bitar.

När dumlesmeten är svalt tar man fram 4 fina glas eller skålar.
Fyll botten av glaset med hallon.
Vispa med elvisp dumlekolagrädden till önskad tjocklek, som grädde, typ.
Sleva grädden över hallonen. Strö kanderade nötter över grädden.

Servera och bli kvällens hjälte!

Vill påpeka att det går att byta ut Dumlekolan mot något annat sött, typ Toblerone, Ahlgrens bilar eller Plopp.

Inga kommentarer: