onsdag 18 april 2012

Jag skyltar fortfarande

Börjar med några bilder, sen skall jag berätta.
rosa och blå ring 720:-, rosa runda örhängen 720:-, örhängen med hjärta och nalle  1.000:-, blått stort hänge  515:- på silvekedja 470:-, armband 865:-, blå nalle 425:- på kedja 320:-, rosa hängande örhängen 420:-, hjärtring 720:-.


Det är jättesvårt att få till fina och inspirerande fönster. Jag gör några varje dag, sen flyttar jag runt dom, sen skickar jag bilder till Spanien och så får jag kritik feedback. Så gör jag om - och rätt. Sådär håller jag på.
Allteftersom jag plockar ut och in saker så blir det en bricka med smycken som jag inte använder nu, men kanske sen, eller kanske inte... Det blir lite rörigt. Å så ligger det örhängesträd och armbandskuddar lite här och var.
Prismärkningen har jag knappt hunnit börja med. Det tar man sist när man är klar med vad som skall vara framme.
Just då kommer en man och en kvinna in i butiken, han har en stor mikrofon med sig, som det står EKOT på, den stoppar han i ansiktet på mig.
Jag ler och är trevlig, än så länge. Hon är tydligen en "kritisk konsument"!!!
Kritiken bestod i att jag inte har prismärkt allt och att det är lag på det och hur ställer jag mig till det då.
Jag, fortfarande väldigt trevlig, förklarar att som dom kan se så är jag mitt uppe i skyltningen men att det kommer prislappar väldigt snart.
Då har hon observerat att jag normalt inte har prislappar på ALLT.
Jag, lagom trevligt, förklarar att det är svårt då vi har väldigt mycket produkter framme och att det är ett pris på hänget och ett pris på kedjan och att det är svårt att pedagogiskt få fram varenda produkt. Men att jag däremot prismärker både högt och lågt pris. Jag sätter dessutom skyltar i fönstret som talar om vad det är för material för att underlätta för kunden.
Jag vinner INGENTING på att föra kunden bakom ljuset. Ingen köper någonting utan att veta priset. Jag önskar att det var möjligt att prismärka varenda liten grej. Men det är inte möjligt.
Då tyckte hon, den kritiska konsumenten, att jag inte bara bröt mot prismärkningslagen utan dessutom hade för små prislappar.
Där någonstans går min gräns. Att hon ser dåligt kan jag inte rå på.
Hon ville att jag skulle skriva på datorn ut lappar som jag klistrade bakom varje skylt där det klart och tydligt och stort skulle stå:
rosa och blå ring 720:-, rosa runda örhängen 720:-, örhängen med hjärta och nalle  1.000:-, blått stort hänge  515:- på silvekedja 470:-, armband 865:-, blå nalle 425:- på kedja 320:-, rosa hängande örhängen 420:-, hjärtring 720:-
o.s.v.
Och sen när jag säljer ringen så kunde jag skriva en ny lapp på datorn, ta ned den gamla och klistra upp den nya.

Dessutom tyckte hon att om jag inte kan prismärka allting i skyltfönstret så behövde jag inte ha något där.
Ja ni hör, hon driver inte butik.
Om hon fick bestämma så skulle varannan butik stå oskyltad, NK:s julskyltning skulle vara ett minne blott och många handlare skulle stänga sina butiker.

Jag säger inte att jag blev otrevlig, men kanske, kanske var min röst inte lika len mot slutet av samtalet som den var från start.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan lätt bli irriterad då jag inte ser priser. en tanke slog mig precis. kan du inte numrera sakerna i fönstret och sedan ha en snygg tavelram med lista på vad allt kostar?

Unknown sa...

TOUS är ett kedja butiker som finns i över 40 länder. Hur fönstren ser ut är reglerat centralt. Det ser likadant ut i alla länder.
Jag kan likaväl som jag skriver "nummer" sätta dit några nollor till, dvs skriva priser, vilket jag också gör på väldigt många produkter. Förhoppningsvis på just det du vill veta priset på.