söndag 10 november 2013

Mitt Kök 2013

I fredags hade jag en sån där "gud vilket roligt jobb jag har"-dag på jobbet.
Jag skulle tillbringa hela dagen på Mitt kök-mässan i Älvsjö.
Jag kommer dit ganska tidigt medan det fortfarande är lugnt.
Min kollega Jonas och jag hade en klar uppgift. Vi skulle presentera ett projekt för främst vinagenter.

Vi har varit runt bland en del vinagenter tidigare men nu hade vi dem alla samlade på ett ställe, så vi tänkte passa på att hinna med så många som möjligt.

Jag har ju aldrig varit på Mitt Kök-mässan tidigare.
Min man sa något om att "du kommer att rulla ut därifrån, tänk på att vi skall ut och äta på kvällen"
Med rulla ut tänkte jag mig "proppmätt", som att alla leverantörer låter en provsmaka allt.
Av den anledningen åt jag en extra liten frukost, för att få plats med provsmakningarna.
INGEN bjöd på något ätbart.
Kanske för att vi bara träffade vinagenter.
Innan klockan var två var vi nog snarare lite oskarpa i kanterna p.g.a. vinet.
Då tog vi oss en sväng till Lavazza, där dom efter en stund bjöd oss på var sin kopp kaffe.

Sen fick jag göra något helt fantastiskt.
Glas-provning hos Riedel. Självaste Laetizia Riedel höll i glasprovningen.

De har glas för olika sorters dryck. Lite svårt kanske för vinglasen är gigantstora (man skall bara fylla dem ca. 2cm) och varje druva borde ha egna glas.
Vi prövade tre olika glas. Å det känns som hokus-pokus, men det är en enorm skillnad.

Knepet är att själva formen på kupan i förhållande till diametern på öppningen gör att vätskan rinner in i munnen på olika sätt. Ibland hamnar vätskan på tungspetsen, i andra glas hamnar vätskan på tungans ytterkanter och i bland i gommen. Man har olika sorters smakupplevelser på olika delar av tungan, vilket gör att olika viner passar att drickas ur olika glas.

Viktigt, säger Laetizia är att allt vin skall kylas. Det där med rumstempererat fungerar inte längre. Vi har det varmare inomhus nu än vi hade för 10 år sedan och vinet har högre alkoholhalt numera. Vinet tappar mycket av den goda aromen och smakar mera alkohol ifall det serveras ljummet. Ställ in rödvinet i kylen 20 minuter innan servering.

En annan viktig sak är att lufta vinet ordentligt innan servering.
För att klara glasprovningen så slank det ner några vindroppar till.

Sen var det dags att "rulla" hem. Klockan var dryga sex på kvällen, om en timme skulle jag vara ombytt och klar på väg till nästa fest. Göran 46.
Det gick bra, hungrig och glad.

Inga kommentarer: