måndag 17 mars 2014

River Island har öppnat sin första butik i Sverige

Brittiska River Island har äntligen kommit hit. Första butiken öppnade i lördags i Gallerian. Längst in bredvid Hollister.
RI är lite likt Top Shop. Ganska ungt och billigt. Väldigt trendigt. De säljer både dam- och herrkläder, smycken, väskor, skor och accessoarer.
Jag gillar dem, bitvis. Man an alltid hitta roliga kläder där. Framför allt om kvalitén inte är så viktig utan priset får styra.
Som den här klänningen, billigt hos RI, kostar ca. 400 kr.
Den påminner väldigt väldigt mycket om Peter Pilotto vars klänningar ser ut såhär:


Och kostar runt 10 000 kr och uppåt.

Jag föredrar att köpa billiga mode och dyrare baskläder.
Butiken är på 3 000 kvm.
Här kommer mina favoriter.
Den rosa kjolen. Samma modell och material som min blommiga kjol från RI. Nu har jag min blommiga så jag behöver inte en rosa också. Men den här är fin i modellen och färgen. Användbar året runt.
Den svarta biker-jackan är ett fynd. Väldigt mjukt skinn. Kostar 1 300kr. Det finns billigare modeller som inte är i äkta skinn.
Trots att det är ett mjukt skinn så ser ni på axelpartiet på ärmen att det är en färgskillnad mot övriga jackan. Det är synd, sånt stör jag mig på väldigt.
Jag har sett på deras web att den här jackan även finns i knallblått och i knallgult. Jag hade kunnat tänka mig en blå. Men i butiken finns inte den.
Jag tror att utbudet är ganska anpassat efter att svenskarna gillar trista färger, svart. Jag förstår det även om jag hade sett fram emot att hitta mycket färg här.
Mannen köpte en fin hoodie och den kom i en riktigt fin tygkasse som vi säkert kommer att använda som badkasse i sommar. Jag tror att man får tygkasse bara nu i början.

River Island Stockholm får 3 nallar (av 5 möjliga) av mig.

Inga kommentarer: