söndag 1 maj 2011

1:a maj välkommen

Jobbet kallar. Vi har öppet idag, 1:a maj. Det är verkligen inte alltid det är så. Ifjol var det stängt, några år har det varit öppet. Det är som att Sturegallerian inte kan bestämma sig för om vi skall ha öppet eller stängt så vi kör ett vartannat år race. Bara för att förvilla, misstänker jag.

Men nu när jag är här så får jag se flera 1:a maj tåg. Först ut är Syndikalisterna som knatar Kungsgatan ner.

Dom vill ju gärna vara lite vilda så då kommer de bengaliska eldarna fram, som om dom var fotbollshulliganer.


Jag har förstått att om en halvtimme kommer Socialdemokraterna, fast dom går Kungsgatan uppåt med slutmålet Norra Bantorget.


Vad dom skall här vid Stureplan att göra är för mig obegripligt. Det här är ju inga arbetarkvarter, om jag utrycker mig milt. Om man inte räknar Moderaterna som det "nya arbetarpartiet".


När jag stod och fotade dom här bilderna så överhörde jag ett par i 55-års åldern. De tittade på demonstrationen och kvinnan sa till mannen: Men herregud vad är det som händer, undrar vad dom vill.

Hon hade uppenbart ingen aning om att halva världen demonstrerar den 1:a maj, på arbetarrörelsens internationella högtidsdag.

2 kommentarer:

Singelmamman sa...

Och som du noterade på Facebook, att deltagarna i Big Brother trodde vi firade Valborg för att kungen fyller år. Härligt med koll! :-)

Unknown sa...

Hon kanske inte tänkte på att det var 1:a maj, utan trodde att det var en helt vanlig söndag, dagen efter kungens födelsedag.