tisdag 25 februari 2014

Frukt och grönt

Vi håller på med våra matprojekt. Vilket betyder att vi lär oss allt om mat. Vi träffar matmänniskor och provar saker vi aldrig prövat förr.
Idag var vi på Grönsakshallen Sorunda. Ett otroligt spännande företag som säljer frukt och grönt till restauranger.
Deras lager och produktion var enormt.
Jag vill lova att jag ng aldrig sett så mycket saker som jag aldrig sett tidigare.
Här är det ätbara blommor. Trevligt i en sallad eller i en efterrätt. Men de smakar inget annat än "papper".

Här är några små grejer som jag inte minns vad de heter.

Det här är lite som jordärtskocka men små, jag minns inte namnet.

Lila blomkål. Heter säkert något kul.



Här är något supersött, typ ett litet ynka blad är söt som en sackett. Honungsgräs, kanske det hätta.

Den här frukten heter Fingerlime. Full med små kärnor i storlek som löjrom. Smakar som lime.
Kostar 300kr/kg eller nåt sånt men det går ju inte åt mycket.
Fantastiskt vacker på en räkmacka eller på en cheescake med lime.

Titta, här är limekärnorna.
Kallrökt vitlök. Doftar underbart.

Ett chillitips, som sägs vara överlägset. Om du är förkyld eller på gång att bli sjuk. Ät stark chilli. Det är obehagligt men inte farligt. Det är bara i munnen det bränns, i magen finns inte dom sensorerna. Men det tar bort allt i förkylningsväg. Bättre än vitlök, säger dom som jobbar med grönsaker.

Chilli. Vet ni att styrkan på chilli mäts i en enhet. Scoville skalan. Det går ut på att se hur många liter vatten som går åt för att det starka skal försvinna.
Tänk er då att piemento är mellan 100-500, tabasco är 2 500 och Habanero (den superstarka chillin) är 500 000. Nu har det kommit en ännu starkare. Bara så ni vet.
Vackert, konstiga blad och innanför finns en fin kärna av något...
Som små rosor fast grönt och rött, någon sorts sallad.

Den här salladen är nästan vit med blodröda prickar.

Den här heter Buddhas fingrar (eller om det var hand). Det är en citrus, fast utan fruktkött. Bara skal. Väldigt saftigt skal, man trycker lite på den så kommer det som nedtar ur den. Den används istället för citronskal.

Ja ni fattar, Jag har haft en himla smakrik dag. Och den fortsätter snart med än mera smaker.
Återkommer!

1 kommentar:

Mammy sa...

Otroliga saker det finns!!
Endel kände jag igen andra har jag aldrig sett eller hört talas om.
Men jag visste hur man graderar styrkan på chilli iaf!!