onsdag 26 februari 2014

Vikingsun bjöd på middag

Mera matlagning blev det hos Vikingsun igår kväll.
Det är ett företag som säljer de bästa knivarna du kan hitta.
Här står jag med Pigge Hall, som är slipmästare. Den enda i Sverige som är utbildad på att slipa japanska köksknivar.
Den vita kniven jag håller i är en keramiks kniv. De är supervassa och håller sig vassa mycket längre än vanliga stålknivar.
Jonas och Pigge skär och strimlar.

Det strimlade läggs i skålar med isvatten så att grönsakerna får extra krispighet.
Johan, i rutigt, är ägare. Jag som drivit eget i många år är väldigt imponerad över hur han lyckats med sitt företag. Han har haft sina hundår och han jobbar hårt, men han har hittat sin nisch.
Bosse har jobbat med Johan i många år.

Det här är varmrätten.

Här är plocket till förrätt. Det vi strimlade och snurrade och vek till fina blommor.

Just den här har inte jag gjort. det är rättika som Pigge strimlade.

Sa jag att deras knivar var vassa. Ser ni det blå på min tumme. Ett plåster.
Deras strimlade och skalare är också vassa. Jag lyckades strimla bort en bit av tummen.
Mysig kväll.

1 kommentar:

Shamrock sa...

Den där rättikan var imponerande, känns inte som nåt man slänger ihop e ett nafs till fredagsmyset